Quaderni IRCrES 17. Cap.3

Capitolo 3

Valore economico e strategico del Design a Torino e in Piemonte

Cristina Caterina Amitranoa, Ali Filippinib, Claudio Germakb, Giovanna Segrea,c

a Università di Torino, Logo di Dipartimento di Economia e Statistica “Cognetti de Martiis”, Campus Luigi Einaudi, Lungo Dora Siena 100/A, 10154 Torino, Italia

b Politecnico di Torino, DAD, Dipartimento di Architettura e Design, Viale Pier Andrea Mattioli 39, 10125 Torino, Italia

cCNR-IRCrES, Consiglio Nazionale delle Ricerche – Istituto di Ricerca sulla Crescita Economica Sostenibile, Strada delle Cacce 73, 10135 Torino, Italia

corresponding author: cristinacaterina.amitrano@unito.it

 

Abstract

Analysing Design as an economic activity is still hard work as design activities are spread among various types of firms. The chapter tries to deepen this kind of analysis by looking at Turin and Piedmont: it describes the methodology and outcomes of the research on measuring the design economy developed within the project “MIRA. Numbers, people, directions of Design in Piedmont” for the year 2021.

 

Keywords: design economy, core design, design driven, firms.

JEL codes: L20, M21, O30, P00

 

DOI capitolo: 10.23760/2499-6661.2023.17.03

ISBN volume: 978-88-98193-32-5

ISSN (online) collana: 2499-6661

 

How to Cite

Amitrano, C.C., Filippini, A., Germak, C., & Segre, G. (2023). Valore economico e strategico del Design a Torino e in Piemonte. In Segre, G. & Vitali, G. (a cura di). Torino creativa. Specializzazioni, impatti e profili di consumo (Quaderni IRCrES, 17). Torino: CNR-IRCrES, pp. 41-52. Disponibile da http://dx.doi.org/10.23760/2499-6661.2023.17.03